(Az UIDLCF kapcsán egyébként Zichyné két olasz kapcsolatával találkoztunk:
M.C. Giustiniani Bandini és Dr. Fanny Dalmazo nevével.)
6) Mussolini válogatott beszédei (1922-25), Budapest, Magyar
Irodalmi Társaság, 1927 (A Napkelet könyvtára 17-18.)
7) „{Pauler} halála után kis megemlékezést írtam róla a „Napkelet” számára. E folyóirat megalapításának ő volt az egyik kezdeményezője – Klebelsberg gondolata volt – és nálam voltak akkor Sárszentmihályon Klebelsbergék, Tormay Cécile, Pauler és Hekler tanárok – és sok vita és tanácskozás után megalakult a „Magyar Irodalmi Társaság” – engem neveztek ki elnöknek – a társaság kiadványa legyen a Napkelet – annak főszerkesztője Tormay Cécile – és munkatársak a fiatal írói generatio az első háború után, – valamint az akkori legjelesebb nevek az irodalomtudomány terén – Horváth János, stb. stb. Sok érdekes órát köszönhetek ennek a kezdeményezésnek és ismeretségi köröm nagyon meggazdagodott ezen emberek társaságával”. „Ő {Pauler} állította össze annak idején annak a conferencia sorozatnak thémáit, melyeket a Verbőczy utcában rendeztem – és amelyen Szekfű - Hekler - Surányi - Ungert (?) - Teleki - Schuppe (?) stb. vettek részt.” Zichy Rafaelné levele Boros Vilmához, Madridból, 1963. III. 8., Magyar Tudományos Akadémia Kézirattára, MS 5055/287, 2 folio.
8) Dobrovits Sándor: Budapest Egyesületei, Budapest, 1936, 130.
o.
9) A Magyar Irodalom Története, Budapest, Akadémiai, 1966, VI.
kötet 30. o.
10) A Magyar Kulturális Egyesületek Országos Szövetsége évi jelentései,
1936-1941
11) Zichy Rafaelné levelei Klebelsberg Kúnóhoz, 7 db levél +
1 db melléklet, Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára, 12 folio + 1 folio
melléklet
12) Az „általános jobboldali kultúrpolitika” („értékek” és „nem-értékek” megkülönböztetése, értékek igenlése) kapcsán a következő véleményt alakítjuk ki: A két irány, amely eredetileg állt szemben egymással, nem az „érték”
és a „nem-érték” volt, hanem (2.) az „értékek” és (1.) az „értékeket teremtő szellemi-metafizikai méltóság”. Ez utóbbi kettősség bipoláris és adekvátabb-originálisabb. A XX. századra ez lejjebb szállítódott a „nem-értékek” és „értékek” harcára
– az „általános jobboldali kultúrpolitika” is ezt képviseli. Szempontunkból ez annyiban elfogadható és követendő, amennyiben az „értékek” igenlése, kimutatása és védelme, az „értékeket teremtő szellemi-metafizikai méltóság” igenlését foglalja elsődlegesen magában, pontosan azt, aminek szemlélete és képviselete az idők folyamán elveszett. A kultúrpolitika síkján, lényegében ez utóbbi kritérium különbözteti meg a tradicionális jobboldalt.
13) E. Lambertenghi: La politica scolastica della nuova Ungheria e l’opera del ministro Klebelsberg, R. Istituto Technico di Sondrio, annuario 1926-27; valamint La cooperazione intellettuale tra l’Italia e l’Ungheria (Discorso pronunciato da S.E. il conte Cuno Klebelsberg Ministro ungherese del culto e della publica istruzione il 16 marzo 1927 a Roma), Budapest, Tipografica Franklin, 1927. Még 1927-ben, Klebelsberg kétoldali olasz-magyar kulturális szerződést kötött, aminek kööszönhetően a fasizmus Magyarországon országosan kedvező megítélést kapott. Lehet, hogy e kulturális szerződés
összefügg Evola látogatásával is?
14) Úgy tűnik el kell vetnünk azt az egyébként nem lehetetlen feltételezést, miszerint Evola előadásán nyilaskeresztes körök is megjelentek volna. Olyan jeleket találtunk, melyek szerint – legalábbis 1944-ig – Zichy Rafaelné („antiszemita” és szélsőségesen antimaterialista volta ellenére) sem szimpatizált velük. Ezen kívül, az „új szélsőjobb” sem értékelte nagyra Klebersberget: „ ... Lucien Wolf úr, az izraelita világszövetség vezértitkára ... megsúgja az arany középút miniszterelnökének, hogy az oly kormány, amely lakatot tesz az Ébredő Magyarok és az ezzel rokonszenvezők számára, számíthat a nemzetközi tőke bizalmára. Lóhalálában futott tehát Klebelsberg Kúnó gróf, közoktatásügyi miniszter úr Őexcellenciája Genfbe, hogy ott ... ígéretet tegyen a numerus clausus enyhítésére. Ez a kanosszajárás volt az első megalázó feltétel ...”. (Vágó Pál: Trianoni kamatgyarmat, in: Pannon Front , nr. 7, 4. o.)
15) Lásd, Horváth János: A „Nyugat” magyartalanságairól, Budapest, 1911
16) Zichy Rafaelné-Hekler Antal: A Napkelet olvasóihoz, Napkelet, 1938/4, 288-289. o., vagy ugyanez, különlenyomat, Budapest, 1938
17) Hamvas 1932 és 1940 között 43 írást publikált a Napkeletben.
18) Klaniczay-Szander-Szabolcsi: Kis magyar irodalomtörténet, Budapest, Gondolat, 1961, 346. o.
19) A Magyar Irodalom története, i. m., 169. o.
20) Ibid.
21) Tormay külföldön kiadott műveiből: Cécil de Tormay: Le livre proscrit (scénes de la révolution communiste en Hongrie), Párizs, 1925; Cécil von Tormay: Menschen unter Steinen, ismeretlen kiadás; Cecilia de Tormay: Il paese delle pietre (Kőország), Milánó, Ultra, 1945 (fordította: Giulio Intra)
22) Zichy Rafaelné meghívása Babits Mihálynéhoz, Országos Széchényi
Könyvtár Kézirattára, Fond III/1400
23) Lehetséges helyszínek még: Budapest, VIII. ker., Szentkirályi u. (7); Budapest, VIII. ker., Mária u. (7), Budapest, VI-VII. ker., Rózsa u. (...)
24) Claudio Mutti: Evola l’ambasciatore, in: Pagina Libere, 1996. márc., 40. o.
25) Lásd ebben a tekintetben például Gustav Meyrink regényeinek „kritikai észrevételeit”: A zöld arc(ú kisértet), Budapest, 1920, III. fejezet, 51-54. o., és Walpurgis-éj, Budapest, Kultúra, 1922, I-II. fejezet. Külön felhívjuk a figyelmet Taddeus Flugbeil alakjára, akivel kapcsolatban végül is nem a „kritikai észrevételek” döntőek. Az utóbbi mű VIII. fejezetében azt az alakot is megtalálhatjuk személyében, aki Evola szerint „alkalmas a beavatásra”, mert „képes aktívan és diadalmasan szembesülni egy olyan élménnyel, amely lényegében megegyezik a halál megtapasztalásával”.
26) Julius Evola: L’arco e la clava, Milánó, Scheiwiller, 1971
27) Róma, ed. Europa, 1986
28) Lásd, Julius Evola: Gli uomini e le rovine, Róma, Volpe, 1972; Julius Evola: Aristocrazia e ideale iniziatico, in: Gruppo di Ur: Introduzione alla magia, Genova, FME, 1987, 3. Kötet 40. o-tól
29) A vér – írja Eckhart Mester – nem abszolúte örökkévaló. „A legnemesebb az emberben a vér, ha jót akar; ám a legártalmasabb az emberben a vér, ha rosszat akar.” Mégis: „Ha a vér kerekedik felül, akkor az ember megtelik alázattal, türelemmel és tisztasággal és mindenfajta egyéb erénnyel. Ha ellenben a hús kerekedik felül, akkor az emberben úrrá lesz a gőg, a harag és a bujaság, és mind a többi vétek.” Meister Eckhart: Deutsche Predigten und Traktate, Predigt 26; Diogenes Taschenbuch, 1979, 271. o.
30) Julius Evola: Menschen inmitten von Ruinen, Tübingen, Hohenrain, 1991, 143, 393. o. A Gli uomini e le rovine német kiadása függelékként közli az Autodifesa-t is. Úgy tűnik ez utóbbi tartalmazza Evola egyedüli utalásait magyar kapcsolataira, s képezi kutatásaink egyedüli „konkrét bizonyítékát”. Boros Vilmának írt levelei egyikében Zichyné említést tesz, hogy a budai vár bombázásakor egy régi levélgyűjteménye is elveszett.
31) Gróf Hermann Keyserling: Könyv a házasságról, Budapest, Nova,
1927, 243-244. o.
32) Egy hindu smriti (Vishnu-Szútra, III.50.) a király kötelességeit tárgyalva a következőt mondja: „Nem szabad örömét lelnie a vadászatban...”. Lásd még Claudio Mutti írását: Vestigium Pedis, in: Vie della Tradizione,
nr. 104, 1996. október-december, 192-195. o.